Rehabilitacja zwyrodniałego stawu biodrowego

Zwyrodnienie stawu biodrowego inaczej zwane koksartrozą charakteryzuje się najczęściej bólem w okolicy biodra i pachwiny, który narasta wraz ze wzrostem wysiłku np. po długim spacerze czy staniu. W bardziej zaawansowanym stadium ból występuje również w spoczynku.

- ból w okolicy biodra, pachwiny, promieniujący do kolana lub lędźwi

- osłabienie kończyny

- sztywność stawu

- krepitacje (trzeszczenia)

Zwyrodnienie stawu biodrowego dotyka osoby starsze zwłaszcza po 60 roku życia. Chorują na nie równie często mężczyźni jak i kobiety, u mężczyzna jednak częściej niż u kobiet objawy choroby zaczynają się pojawiać już przed 45 rokiem życia.

Do czynników ryzyka wystąpienia koks artrozy należą:

- podeszły wiek

- czynniki etniczne

- czynniki wrodzone

- nieprawidłowa biomechanika stawu

- nadwaga

- urazy stawu biodrowego

- częste przeciążenia stawu

Radiologicznie proces degeneracyjny obejmuje chrząstkę stawową kości udowej i panewki. W wyniku ich uszkadzania dochodzi do zmniejszenia amortyzacji stawu i  powstawania wyrośli kostnych osteofitów.  W sytuacji bardzo dużego zwyrodnienia stawu,  chrząstki osiągają stopień IV w skali chonodromalacji  według Outerbridge’a i wymagana jest operacja wstawienia endoprotezy stawu biodrowego.

St 0- chrząstka prawidłowa

St I- spluszowacenie i zmiękczenie

St II- pęknięcia i fragmentacja niepełnej grubości (szczeliny <1,25mm)

St III- pęknięcia pełnej grubości (szczeliny >1,25mm) sięgające do warstwy podchrzęstnej kości, bez odsłonięcia kości

St IV- ubytki odsłaniające warstwę podchrzęstną kości

Klinicznie zauważalne są ograniczenia ruchów biodra zwłaszcza zgięcia i rotacji wewnętrznej a także innych w mniejszym stopniu, będące konsekwencją obkurczania się torebki stawowej oraz wzrostem napięcia okolicznych mięśni. Osłabienie siły mięśni pośladkowych przekłada się na utratę stabilności i jeszcze większe przeciążenie biodra.

Dobra rehabilitacja zwyrodniałego biodra powinna być kompleksowa i obejmować właściwą terapię manualną w celu odtworzenia odpowiedniej gry stawowej i zmobilizowanie torebki stawowej. Właściwym jest wzmocnienie mięśni pośladkowych, szczególnie pośladkowego średniego oraz rotatorów zewnętrznych stawu. Przywrócenie właściwej stabilności stawu jest niezbędne do zahamowania dalszego procesu degeneracyjnego zwyrodniałego biodra. Właściwa terapia mięśniowo-powięziowa wraz z innymi technikami służą odblokowaniu tkankowemu ograniczenia i przywróceniu właściwego balansu.