733 86 87 88

płaskostopie

Płaskostopie to obniżenie lub zniesienie wysklepienia stopy.

Stopa fizjologiczne zbudowana jest z dwóch łuków: poprzecznego i podłużnego. Dzięki takiej budowie obciążenie ciała utrzymywane jest nie przez całą jej powierzchnię ale przez trzy punkty podporu (pod guzem piętowym, pierwszą i piątą głową kości śródstopia). Dodatkowo prawidłowo wysklepiona stopa posiada budowę spiralną czyli pięta jest ustawiona względem przodostopia w supinacji, a przodostopie względem pięty w pronacji.  Takie ustawienie stopy zapewnia prawidłowe jej funkcjonowanie czyli utrzymywanie obciążenia ciała i przetaczanie podczas chodu. Prawidłowo ustawione stopy dają nam podstawę do prawidłowego ułożenia kolan, dalej miednicy i w konsekwencji kręgosłupa. Są fundamentem dla całego naszego ciała i odpowiadają za jego statykę i mechanikę.

 

Podział:

Płaskostopie poprzeczne- łuk poprzeczny ulega obniżeniu. Stopa robi się szeroka.

Płaskostopie podłużne- łuk podłużny ulega obniżeniu. Stopa na całej długości styka się z podłożem lub jest minimalne uniesiona.

 

O płaskostopiu mówimy gdy dochodzi do obniżenia bądź zniesienia jednego lub obydwu łuków stopy. Taki stan jest fizjologiczny i ma prawo utrzymywać się jedynie u dzieci do 4 roku życia. Ma to związek z obecnością poduszek tłuszczowych u małych dzieci oraz z niewydolnym układem mięśniowo-więzadłowym, który dopiero się kształtuje.

U dzieci z nadwagą płaskostopie utrzymuje się dłużej lub nigdy nie mija. Przyczyną jest zbyt duża masa ciała w stosunku do wytrzymałości układu mięśniowo-więzadłowgo stóp.

 

Występowanie:

-fizjologiczne u dzieci do 4 roku życia

-u dzieci z otyłością

-u dzieci z dużą wiotkością mięśniowo-więzadłową

 

 Profilaktyka:

-Najistotniejszym aspektem w zapobieganiu wad stup u dzieci jest umożliwienie im swobodnego rozwoju. Niemowlakom nie wolno zakładać bucików i ciasnych skarpetek. Stópki maluszka muszą mieć maksymalną swobodę ruchu. Najlepiej jeśli dziecko dużo czasu spędza z gołymi stópkami. Ma wtedy możliwość nieograniczonych ruchów a co za tym idzie naturalnej stymulacji. Buciki zakładamy dopiero dzieciom chodzącym.

-Nie wolno stymulować dziecka do szybkiego wstawania. Stawianie dziecka na nóżki zanim zrobi to samo jest szkodliwe. Prowadzi to do obciążania stópek (ale i kolan i bioder)zanim są gotowe do przyjęcia takiego ciężaru.

-Obuwie dla dzieci powinno mieć sztywny zapiętek, który będzie utrzymywał piętę w prawidłowej pozycji i miękką, elastyczną podeszwę, która umożliwi zginanie stopy podczas chodu.

- Pozwólmy dzieciom na bieganie na bosaka po domu- to stymuluje rozwój stopy

 

Zagrożenia:

- wadliwe ustawienie stóp często prowadzi do złego ustawienia kolan, miednicy dalej może się to przenosić na kręgosłup i wpływać na całe nasze ciało i postawę

- wady stóp przez wpływ na ustawienie kolan mogą prowokować urazy kolan (np.skręcenia)

- w późniejszym czasie pojawiają się bóle przeciążeniowe stóp

- w dużych wadach pojawiają się bolesne odciski, otarcia

- w okresie dorosłości pojawiają się haluksy, palce młotkowate

- zaburzenia w stabilności stopy może skutkować częstszymi jej urazami (np. skręcenia stawu skokowego)

 

Rehabilitacja:

Jeżeli u dziecka pięcioletniego dalej występuje płaskostopie to warto rozpocząć ćwiczenia stymulujące stopy do prawidłowego ułożenia.

Terapia obejmuje naukę prawidłowego, trójpunktowego podporu stopy w statyce i dynamice. Poprawę propriocepcji i stabilizacji. Naukę „krótkiej stopy”, stymulację mięśni odpowiadających za utrzymywanie wysklepienia porzecznego i podłużnego stopy. Ponadto likwidowane są ewentualne przykurcze i restrykcje powięziowe.

Bardzo popularne ćwiczenia polegające na zwijaniu kocyków, chodzeniu na piętach i palcach, podnoszeniu przedmiotów niestety nie zapewnią sukcesów w terapii. Działają one jedynie na mięśnie krótkie stopy. Natomiast nie aktywizują mięśni faktycznie budujących wysklepienie stopy (piszczelowy przedni, tylny, strzałkowy długi, krótki).

W przypadku kiedy wada jest duża i nie można jej wyprowadzić jedynie terapią stosuje się wkładki, które mają wspomóc prawidłowe ustawienie stóp lub w przypadkach kiedy stopy w ogóle nie reagują na ćwiczenia całkowicie je zabezpieczyć.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

zamknij