Rehabilitacja łokcia tenisisty

Łokieć tenisisty to potoczna nazwa zapalenia przyczepu ścięgien mięśni prostowników nadgarstka do nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Jest ono spowodowane degeneracją włókien ścięgien i niewłaściwym ukrwieniem miejsca przyczepu, co wynika z przewlekłych przeciążeń i mikrourazów.

Łokieć tenisisty to schorzenie charakterystyczne dla grup zawodowych, w których wykonuje się pracę w stałym wymuszonym ułożeniem dłoni na przykład: programiści, szwaczki, muzycy. W zawodach tych wymagane jest utrzymywanie dłoni w zgięciu grzbietowym (uniesieniu) co wymusza ciągłe napięcie mięśni prostowników nadgarstka i zmniejsza krążenie w obrębie przedramienia.

Do najczęstszych objawów należą:

- ból bocznej strony stawu łokciowego nasilający się przy ruchu zaciskania dłoni lub zgięcia grzbietowego nadgarstka

- słabość nadgarstka

Leczenie powinno zacząć się od postawienia prawidłowej diagnozy. Po zlokalizowaniu przyczyny celem dobrej rehabilitacji jest:

- zmniejszenie bólu i co z tym związane stanu zapalnego

- poprawa biomechaniki pracy w celu zapobieganiu nawrotów

- zwiększenie siły mięśniowej

Rehabilitacja łokcia tenisisty w głównej mierze polega na stosowaniu terapii manualnej, technik mięśniowo-powięziowych i relaksacyjnych na mięśniach. Dodatkowo w celu wzmocnienia procesu leczenia można aplikować fizykoterapię w postaci fali uderzeniowej czy ultradźwięków. W stanach bardzo ostrych sama rehabilitacja nie wystarczy. Lekarz podaje wówczas iniekcje domięśniową z kortykosteroidów w celu wyciszenia stanu zapalnego. W kilku procentach przypadków nie udaje się wyleczyć stanu zapalnego nieinwazyjnie i pacjenta kieruje się na zabieg chirurgiczny.