kolana koślawe

U małych dzieci obserwujemy charakterystyczne szpotawe ustawienie nóżek. Wyginają się one delikatnie dobocznie na kształt łuku. Jest to fizjologiczny stan, który utrzymuje się przeważnie do trzeciego roku życia dziecka. Następnie w okresie przedszkolnym szpotawość przekształca się w koślawość. Występujące przeciętnie do szóstego roku życia delikatne ” x-owate” ustawienie kolan jest również całkowicie fizjologiczne i powinno samoistnie zaniknąć.

Kolana koślawe to wada kończyn dolnych, w której dochodzi do charakterystycznego ustawienia nóg w kształt litery X. Oś kości udowej tworzy z osią podudzia kąt rozwarty dobocznie. W pozycji stojącej przy wyprostowanych nogach i złączonych kolanach odległość między kostkami wewnętrznymi stawów skokowych musi być większa niż 4-5 cm. Niższe wyniki świadczą o fizjologii.

Przyczyny:

- przeciążenie kończyn dolnych przy słabym aparacie więzadłowo-mięśniowym

- krzywica

- płaskostopie

- porażenia mięśniowe

- wrodzona koślawość

- reumatoidalne zapalenie stawów

- nierównomierny wzrost kości udowej i piszczelowej

Większą predyspozycję do występowania tej wady maja dzieci z obniżonym napięciem mięśniowym, z nadwagą oraz dziewczynki ze względu na szerszą budowę miednicy i większą wiotkość tkanek.

W bardzo zaawansowanych stanach, koślawość powoduje wystąpienie niezgrabnego chodu, niestabilność stawów, ból, szybszą męczliwość co związane jest z unikaniem aktywności fizycznej.

Leczenie:

- fizjoterapia + ćwiczenia domowe

- wkładki, obuwie z obcasem Thomasa

- unikanie przeciążania pozycją stojącą

- nauka prawidłowych zachowań i wzorców ruchowych